PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL SAAT PANDEMI COVID-19 PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA DI SMP
DOI:
https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.27502Abstract
It has been more than a year since our country has been hit by the pandemic COVID-19. This affects all sectors, including the education sector. Learning activities, especially in areas that are still in the red zone, must be carried out online. At this time many teachers deliver material using learning videos via Youtube and then give assignments to students. Including a teacher of Cultural Arts subjects. This learning method makes students feel bored and less disciplined. Teachers are expected to be more creative and innovative in learning activities. One of them is by using Wordwall learning media. This is the reason for researchers to examine the use of Wordwall Learning Game Media in Cultural Arts Subjects. This website-based learning game media is not only easy to use but also fun for students. In addition, several types of games from the Wordwall learning game media can be printed using a printer and can be done directly by students. So Wordwall game media can help teachers in fun learning activities for students so that learning objectives can be achieved optimally. Keywords: online learning media, wordwall. AbstrakSudah lebih dari satu tahun lamanya negara kita terkena pandemi virus Covid-19. Hal ini berimbas pada semua sektor, termasuk sektor pendidikan. Kegiatan pembelajaran terutama pada daerah yang masih berada di zona merah harus dilakukan secara online. Pada saat ini banyak guru yang menyampaikan materi dengan menggunakan video pembelajaran melalui Youtube lalu memberi tugas kepada siswa. Termasuk guru mata pelajaran Seni Budaya. Metode belajar ini membuat siswa merasa jenuh dan menjadi kurang disiplin. Guru diharapkan untuk lebih kreatif dan inovatif dalam kegiatan pembelajaran. Salah satunya dengan menggunakan media pembelajaran Wordwall. Hal ini menjadi alasan peneliti untuk meneliti tentang Penggunaan Media Game Pembelajaran Wordwall pada Mata Pelajaran Seni Budaya. Media game pembelajaran ini berbasis website selain mudah digunakan namun juga menyenangkan bagi siswa. Selain itu beberapa dari jenis permainan dari media game pembelajaran Wordwall dapat dicetak menggunakan printer dan dapat dikerjakan langsung oleh siswa. Jadi Media game Wordwall dapat membantu guru dalam kegiatan pembelajaran yang menyenangkan bagi siswa sehingga tujuan pembelajaran dapat tercapai secara optimal. Kata Kunci:media pembelajaran online, wordwall. Authors:Ida Nisaurrasyidah : Universitas Pendidikan IndonesiaZ. S. Soeteja : Universitas Pendidikan IndonesiaNanang G. Prawira : Universitas Pendidikan Indonesia References:Banggur, M. D., Situmorang, R., & Rusmono, R. (2018). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Blended Learning Pada Mata Pelajaran Etimologi Multimedia. Jurnal Teknologi Pendidikan. 20 (2) 152-165.Handayani, N. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Peningkatan Prestasi Belajar. An-Nuha. 89(2) 81-97.Hartanto, R. S., & Dani, H. (2020). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Software Autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan. 2 (2) 1-6.IdaSeniRupa. (2021). Seni Rupa Kelas 7. www.wordwall.net (diakses tanggal 8 Juni 2021).Kemendikbud, P. W. (2020). Mendikbud Terbitkan SE tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat Covid-19. www.kemdikbud.go.id (diakses tanggal 24 Maret 2020).Nugraha. (2021). Pasangkanlah Aliran dan Lukisan di bawah ini. www.wordwall.net (diakses tanggal 28 Juli 2021).Permansah, S., & Murwaningsih, T. (2018). Media Pembelajaran Digital: Kajian Literatur Tentang Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Digital di SMK. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Administrasi Perkantoran(SNPAP). 74(2) 72-76.Sabarguna, B. S. (2005). Analisis Data pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.SenoridaZiggy. (2021). Arahkan Pesawat Menuju Awan yang Tepat. www.wordwall.net (diakses tanggal 9 April 2021). Sutanto, L. (2005). Teori Konseling dan Psikoterapi Perdamaian. Malang: UNM.Widianingsih, E. (2012). Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan Menumbuhkan Kecerdasan Moral Secara Kompetitif. Edu Humaniora. 5 (2)1-6.Downloads
Published
2021-12-24
How to Cite
Nisaurrasyidah, I., Soeteja, Z. S., & Prawira, N. G. (2021). PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL SAAT PANDEMI COVID-19 PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA DI SMP. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 10(2), 468–472. https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.27502
Issue
Section
Gorga : Jurnal Seni Rupa
License
Copyright (c) 2021 Ida Nisaurrasyidah, Z. S. Soeteja, Nanang G. Prawira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
Authors published in this journal agree to the following terms:
- The copyright of each article is retained by the author (s).
- The author grants the journal the first publication rights with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, allowing others to share the work with an acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of published journal versions of the work (for example, posting them to institutional repositories or publishing them in a book), with acknowledgment of their initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (For example in the Institutional Repository or on their website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work.
- Articles and all related material published are distributed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
License
Gorga : Jurnal Seni Rupa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.