IMPLEMENTASI MATHEMATIC FUN GAME DALAM MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v8i3.58222Abstract
Abstract: Mathematical fun game is learning that uses games. Mathematics in elementary schools is often considered a difficult subject, so many srudents prefer to be passive rather than active when learning. The aim of this research is to evaluate how the use of mathematical fun games can help students become more active. This research used qualitative research methods and the subjecs in this research were 3rd grade students at Margorukun Elementary School, Surabaya, and five main indicators were used; attention, cooperation and social relations, expressing opinions, problem solving, and discipline. Data was collected before and after the mathematical fun game played by grade 3rd students throught several steps; planning, introducing mathematical fun game, implementation, monitoring and guidance, and evaluation. The research results show that by implementing mathematical fun games you can improve several indicators, especially expressing opinions. These results indicate that the application of mathematical fun game is an effective method for increasing student activity. Keyword: mathematic fun game, liveliness, elementary school Abstrak: Mathematic fun game adalah pembelajaran yang menggunakan permainan. Matematika dikalangan sekolah dasar sering dianggap oleh banyak siswa bahwa disiplin ilmu yang sulit dipahami, sehingga siswa lebih memilih pasif daripada aktif saat pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan bagaimana penggunaan mathematic fun game dapat membantu siswa menjadi lebih aktif. Dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dan subyek pada penelitian ini adalah siswa-siswa kelas 3 SD Margorukun Surabaya, serta lima indikator utama yang digunakan; perhatian, kerjasama seerta relasi sosial, mengekspresikan pendapat, kemampuan dalam memecahkan masalah dan kedisiplinan. Data dikumpulkan sebelum dan setelah mathematic fun game yang dimainkan oleh siswa kelas 3 melalui beberapa langkah; perencanaan, pengenalan mathematic fun game, pelaksanaan, monitoring dan bimbingan serta evaluasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menerapkan mathematic fun game dapat meningkatkan beberapa indikator terutama mengekspresikan pendapat. Hasil ini menunjukkan bahwa penerapan mathematic fun game adalah metode yang efektif untuk meningkatkan keaktifan siswa.Kata Kunci: mathematic fun game, keaktifan, sekolah dasarDownloads
Published
2024-06-18
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2024 Cinta Maylivea Arifin, , Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.