PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN LUDO BERBASIS TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) PADA MATERI PECAHAN
DOI:
https://doi.org/10.24114/js.v7i3.44868Abstract
Abstract : Development of Ludo Learning Media Based on Team Games Tournament (TGT) on Fraction Material in Class V SD Negeri 112298 Aek Kanopan Labuhanbatu Utara. The purpose of this study is to produce a feasible, practical and effective team games tournament (TGT)-based ludo learning media for use in learning. This research and development was carried out using the 4D model (Define, Design, Development and Dessimination). The subjects in this study were fifth grade students at SD Negeri 112298 Aek Kanopan Labuhanbatu Utara. The data collection techniques used were observation, interviews, validation questionnaires, and tests. The results of this study indicate that the team games tournament (TGT)-based ludo learning media is very feasible and practical to use. This is evidenced by the results of the final assessment of all validators, with details from the material expert validator obtaining a percentage of 86.6%, from the media expert validator obtaining a percentage of 89%, then from practical experts obtaining a percentage of 92.5%. The three assessments are included in the "Very Good" category. So it can be concluded that this research and development produces a product in the form of ludo learning media that is feasible and practical to use in learning. Keywords: Development, Ludo Learning Media, Team Games Tournament. Abstrak : Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Berbasis Team Games Tournament (TGT) Pada Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri 112298 Aek Kanopan Labuhanbatu Utara. Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan media Pembelajaran ludo berbasis team games tournament (TGT) yang layak, praktis dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran. Adapun penelitian dan pengembangan ini dilaksanakan dengan menggunakan model 4D (Define, Design, Development and Dessimination). Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 112298 Aek Kanopan Labuhanbatu Utara. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu, observasi, wawancara, angket (Kuesioner) validasi, dan tes. Hasil Penelitian ini menunjukkan bahwa media Pembelajaran ludo berbasis team games tournament (TGT) sangat layak dan praktis untuk digunakan. Hal tersebut dibuktikan dengan hasil penilaian akhir dari seluruh validator, dengan rincian dari validator ahli materi memperoleh presentase 86,6%, dari validator ahli media memperoleh presentase 89%, kemudian dari ahli praktikalitas memperoleh presentase 92,5%. Ketiga penilaian tersebut termasuk ke dalam kategori œSangat Baik. Sehingga dapat disimpulkam bahwa penelitian dan pengembangan ini menghasilkan sebuah produk berupa media pembelajaran ludo yang layak dan praktis untuk digunakan dalam pembelajaran. Kata Kunci: Pengembangan, Media Pembelajaran Ludo, Team Games Tournament.Downloads
Published
2023-06-08
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2023 Tri Astika Yolanda, Elvi Mailani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.