Sinergi Paramassa: Implementation of the Social Values of the Meugang Tradition into Digital Music Composition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24114/gondang.v7i2.50328

Keywords:

Meugang, Social Values, Music Composition, Workstation, Digital Music

Abstract

The Meugang tradition as Acehnese local wisdom is an activity that has a togetherness. This togetherness is a social value that creates a harmonious society in the midst of the globalization era. This is something interesting to implement in the form of music compositions. The aim of this research is to create a music that implement social values in the Meugang tradition through the use of a Digital Audio Workstation. The method used is an artistic research method which consists of 1) the formulation of ideas; 2) determine the work; 3) express ideas; 4) and performances. The result of this research is music entitled "Sinergi Paramassa". This music consists of two parts that represent Meugang activities and values asah, asih, and asuh. It is hoped that this research can be an answer to the challenges of music development in the digital era in terms of the novelty of the music content sourced from local Indonesian wisdom.

Author Biographies

Rico Gusmanto, Institut Seni Budaya Indonesia Aceh

Program Studi Seni Karawitan

Berlian Denada, Institut Seni Budaya Indonesia Aceh

Program Studi Seni Karawitan

References

Abubakar, B. (2007). Konsep Fungsi dalam Tradisi Ma™Meugang di Aceh. Jurnal Adabiya, 8(16), 30“38.

Alhafizh, M. F., Effendi, C., Musthofa, R., & Najmura, T. A. (2021). Kaitan Silih Asih, Silih Asah, dan Silih Asuh dengan Sila Ke-3 Pancasila sebagai Ideologi Negara dan Falsafah Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 671“680.

Andriyanto, R. M. A. (2020). Peningkatan Kompentensi Mahasiswa Teknologi Musik Melalui Penerapan Pembelajaran Software Digital Audio Workstation. Grenek: Jurnal Seni Musik, 9(2), 15“28.

Denada, B., & Gusmanto, R. (2022). Kajian Musikalitas dan Proses Regenerasi Assubhubada sebagai Media Dakwah Melalui Seni di Kota Banda Aceh. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 11(2), 361“369.

Desfandi, M., Nisa, J., GAdeng, A. N., & Muliana, A. (2021). Tradisi Meugang dan Kenduri Nuzululquran pada Masyarakat Aceh dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 23(1), 1“12.

Guntur. (2016a). Metode Penelitian Artistik. Surakarta: ISI Press.

Guntur. (2016b). Penelitian Artistik: Sebuah Paradigma Alternatif. Institut Seni Indonesia Surakarta.

Gusmanto, R., & Rahman, S. (2022). Reinterpretasi Keude Kupi Sebagai Axis Mundi Masyarakat Aceh dalam Bentuk Dialog Bunyi. Grenek: Jurnal Seni Musik, 11(2), 27“39.

Nasution, H. (2019). Saling Menyayangi Untuk Membangun Keutuhan Masyarakat. Retrieved August 20, 2023, from Buletin Taqwa website: https://repositori.uma.ac.id/jspui/handle/123456789/12491?mode=full

Nazir, M. (1988). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rachmawati, A. L., & Ratnawati, S. (2020). Harmonisasi Proses Pembelajaran melalui Teori Kepemimpinan Berbasis Asah Asih Asuh. Soedirman Economics Education Journal, 2(2), 34“44.

Rahman, S., & Gusmanto, R. (2022). Karya Musik Cang Panah: Representatif Keude Kupi Sebagai Axis Mundi Bagi Masyarakat Aceh. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 11(2), 281“287.

Simon, R. (2015). Transformasi Nilai Kebersamaan dalam Musik Songah. Metodik Didaktik, 10(1), 23“36.

Sumpena, D. R. (2022). Perancangan Virtual Studio Technology Instrument Alat Musik Tradisional Indonesia dengan Metode Audio Sampling (Universitas Komputer Indonesia). Universitas Komputer Indonesia. Retrieved from https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/6999/

Supanggah, R. (2009). Bothekan karawitan II: Garap. Surakarta: ISI Press.

Suryalaga, H. (2010). Kasundaan Rawayan Jati. Bandung: Yayasan Nur Hidayah.

Wulandari, T. S., Aliyudin, M., & Dewi, R. (2019). Musik sebagai Media Dakwah. Tabligh: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(4), 448“466.

Downloads

Published

2023-11-10

How to Cite

Gusmanto, R., & Denada, B. (2023). Sinergi Paramassa: Implementation of the Social Values of the Meugang Tradition into Digital Music Composition. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya, 7(2), 291–308. https://doi.org/10.24114/gondang.v7i2.50328

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.